lost in paris

måndag, april 16, 2007

när förvandlades den småunkna storstaden jag har till andra hem till ett paradis? redan när jag anlände igår kväll kände jag det, luften var ljum och jag kunde inte ha mer än linne halv tio på kvällen. våren hade kommit och dragit vidare, lämnat plats för - sommaren. underbart. när jag kom hem till mitt lilla krypin möttes jag för omväxlings skull inte av iskyla utan värme, till och med hetta. (samt en instängd doft som min hjärna genast kände igen som "hemma". skumt det där, jag har ju precis varit hemma på riktigt och det var hur hemma som helst. men nu tycker tydligen mina impulser att jag är hemma här. någon slags betingning, jag lovar.)

efter jobbet idag gav jag och miriam oss ut för att njuta av denna högsommar. det gjorde vi allra bäst på den lummiga gård som hör till moskéns tesalong. i sällskap av myntate och söta kakor. det var verkligen en oas. mosaik och växter. underbart och bara så avslappnande. för att använda ett ord som jag tycker klingar töntigt men passar fantastiskt bra in här: harmoni. och så vackert sedan! mosaik och färger...
efter att miriam hade lämnat mig tog jag mig en liten promenad. jag insåg att jag aldrig hade besökt jardin des plantes (botaniska trädgården) och att den var på gångavstånd så, varfö inte? oas var det ja. nummer två för dagen. ljuvligt. jag gick loss med kameran samtidigt som jag planerade många sommarkvällar under träden i trädgården med en bok i näven. tuileries-trädgården kan slänga sig i väggen.


(många många fler foton finns såklart på annaclaes.bilddagboken.se. funkar det inte så gå in på bilddagboken och sök på annaclaes)

Etiketter: , , , ,